Kommunicera effektivt i sociala medier

Polismyndigheten har under flera år byggt upp en framgångsrik kommunikation på sociala medier (Själander, 2020). Jag blir nyfiken på vad det är de gör för att lyckas? I det här blogginlägget kommer jag att gå igenom några framgångsfaktorer enligt forskningen och sedan analysera Polisens kommunikation utifrån det.

Framgångsfaktorer för kommunikation i sociala medier

1. Koppla syftet till övergripande verksamhetsmål

En viktig framgångsfaktor är enligt forskningen att ha ett tydligt syfte med sin närvaro på sociala medier. Syftet och målet ska vara tydligt kopplat till organisationens övergripande verksamhetsmål (Quesenberry 2021, s 82-83).

Min analys: Polisen har ett uttalat syfte med sin närvaro på sociala medier. De vill bidra till ökad dialog med medborgare, de vill vara tillgängliga och synliga där många människor är, dela brottsförebyggande information, berätta om polisens arbete och nå ut med att polisen vill ha tips och vittnesuppgifter för att lösa brott (Polisen på sociala medier). Alla dessa syften är nära kopplade till polisens övergripande verksamhetsmål (Polisen, Uppdrag och mål.  

2. Snäva in din målgrupp

Enligt forskningen är det viktigt att analysera sina målgrupper noga. Man ska inte vara rädd för att snäva in sin målgrupp ordentligt i särskilda kommunikationsinsatser. Allmänna och generella budskap tenderar att försvinna i bruset och inte tilltala någon, if you try to be everything for everyone, you´ll end up not being anything for anyone” (Quesenberry 2021, s. 87).

Min analys: Polisen är en organisation som ska finnas för ”alla”, men det innebär inte att de riktar sig till ”alla” i varje kommunikationsbudskap. En utmaning för polisen är till exempel att rekrytera nya medarbetare. En viktig målgrupp för polisen är därför människor som kan tänka sig att söka till polisutbildningen. I sin senaste rekryteringskampanj har de avgränsat målgruppen ytterligare till att vara ”25 – 35-åringar, främst de som bedöms vilja jobba eller redan jobbar inom området ”samhällsbärare” (Blåljus.nu).

3. Använd storytelling som verktyg

Att använda berättelser – storytelling – i sin kommunikation kan vara ett kraftfullt verktyg för att nå ut och beröra människor. En klassisk berättelse består av beståndsdelarna: 1. Introduction, 2. Rising action, 3. Climax, 4. Falling action och 5. Resolve. Forskning har kunnat visa att videos som innehåller alla dessa fem beståndsdelar får signifikant fler visningar och delningar (Quesenberry 2021, s. 126).   

Min analys: Polisen har gjort rekryteringsfilmen nedan ”Kan du låsa upp slutna rum?”. Filmen tycker jag är ett bra exempel på hur man kan använda storytelling i en kort berättelse som ändå innehåller alla dessa fem beståndsdelar. Huvudpersonen i filmen (”hjälten”) representerar också den målgrupp som filmen främst riktar sig till, det skapar identifikation och igenkänning.

Rekryteringsfilmen ”Kan du låsa upp slutna rum?” Källa: Polisen

4. Involvera hela organisationen

För att kommunikationen ska bli lyckad behöver man se på organisationen som en integrerad helhet, där alla delar har betydelse för målgruppernas upplevelse. (Quesenberry 2021, s. 108-111).

Jag tycker att Polisen verkar ha lyckats bra med att integrera arbetet med sociala medier i hela organisationen. De är aktiva på både nationell, regional och lokal nivå, men hela tiden under samma paraply. De har tillit till att låta enskilda medarbetare som arbetar som poliser sköta mycket av kommunikationen. På så sätt skapar de en nära relation till sina följare som känns trovärdig och aktuell. (Sociala medier: Polisen inspirerar till intern kreativitet; Polispodden Stockholm).

Källförteckning

Gustafsson T. (2020, 8 september) Poliskampanj ska få fler att välja polisyrket (artikel i nättidning). Blåljus.nu. Hämtad 8 oktober 2020 https://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/poliskampanj-ska-fa-fler-att-valja-polisyrket

Polisen. Polisen på sociala medier. Hämtad 8 oktober 2020 från https://polisen.se/aktuellt/sociala-medier/

Polisen. Uppdrag och mål. Hämtad 8 oktober 2020 från https://polisen.se/om-polisen/uppdrag-och-mal/

Polispodden. Avsnittet Polisen i sociala medier, sändes 9 juni 2020. https://poddtoppen.se/podcast/688760786/polispodden-stockholm/polisen-i-sociala-medier

Quesenberry, Keith A. 2021, 3 upplagan. Social Media Strategy: Marketing, Advertising, and Public Relations in the Consumer Revolution. Rowan & Littlefield.

Själander, L. (2020, 13 augusti) Sociala medier: Polisen inspirerar till intern kreativitet (bloggpost). Kommunikationsanalys. Hämtad 8 oktober 2020 https://www.kommunikationsanalys.se/2020/08/sociala-medier-polisen-inspirerar-till-intern-kreativitet/?fbclid=IwAR0I2mIV44UJQlsoyk0itT8p2rf2YyBhW0G0wSzWaMehA_GlM-3ZHjJEWKI

2 reaktioner till “Kommunicera effektivt i sociala medier

  1. Mycket intressent analys! Uppskattar att du tar dig an en icke-kommersiell organisation som Polisen när kursen hittills haft tyngre fokus på företag med vinstintresse. Men ditt inlägg visar klart och tydligt på vilken nytta även sådana aktörer som polisen har av sociala medier; och faktiskt bör nyttja dessa för att nå positiva resultat på sina utmaningar.
    Precis som polisen vill finnas ute, synas och kommunicera med människor i verkliga livet, så vill man finnas tillgänglig på samma sätt i sociala medier. Dessa medier blir då på grund av sin karaktär ett naturligt forum för kommunikation hos polisen. Hela mediet bygger på social interaktion, något som polisen också anser är viktigt och strävar efter.
    Som du skriver så lyckas man också i min mening bra med sin storytelling, genom freytagpyramiden. Man blir intresserad från start, och fastnar till slutet. Kan det bero på att jag är i den målgruppen man riktar in sig till kanske? Utöver engagemanget man lyckas skapa, tycker jag filmerna också ger en bra bild av HUR man vill att polismyndigheten ska uppfattas; hjältemodig, snäll, förstående etc. och filmerna är därför inte humoristiska utan blir istället minnesvärd med ett allvarligare tydligare budskap.
    Ser fram emot fler intressanta inlägg från dig!

    Gilla

  2. Mycket intressent analys! Uppskattar att du tar dig an en icke-kommersiell organisation som Polisen när kursen hittills haft tyngre fokus på företag med vinstintresse. Men ditt inlägg visar klart och tydligt på vilken nytta även sådana aktörer som polisen har av sociala medier; och faktiskt bör nyttja dessa för att nå positiva resultat på sina utmaningar.
    Precis som polisen vill finnas ute, synas och kommunicera med människor i verkliga livet, så vill man finnas tillgänglig på samma sätt i sociala medier. Dessa medier blir då på grund av sin karaktär ett naturligt forum för kommunikation hos polisen. Hela mediet bygger på social interaktion, något som polisen också anser är viktigt och strävar efter. (https://polisen.se/om-polisen/uppdrag-och-mal/)
    Som du skriver så lyckas man också i min mening bra med sin storytelling, genom freytagpyramiden (Quesenberry,2019,s84). Man blir intresserad från start, och fastnar till slutet. Kan det bero på att jag är i den målgruppen man riktar in sig till kanske? Utöver engagemanget man lyckas skapa, tycker jag filmerna också ger en bra bild av HUR man vill att polismyndigheten ska uppfattas; hjältemodig, snäll, förstående etc. och filmerna är därför inte humoristiska utan blir istället minnesvärd med ett allvarligare tydligare budskap.
    Ser fram emot fler intressanta inlägg från dig!

    Quesenberry, Keith A. 2019. Social media strategy – marketing and advertising in the consumer revolution. Andra utgåvan.

    https://polisen.se/om-polisen/uppdrag-och-mal/

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en ny webbplats på WordPress.com
Kom igång
%d bloggare gillar detta: